Advies nodig?

Hulp nodig bij het samenstellen van de juiste onderdelen? Wij helpen onze klanten dagelijks met een gratis passend advies.
  Om elektrolytische corrosie van de scheepshuid te voorkomen moet de verbinding tussen de wal-aarde en de scheepsaarde los genomen worden. Zonder aarde is de

Lees meer

9 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

9 producten

per pagina
Van hoog naar laag sorteren

 

Om elektrolytische corrosie van de scheepshuid te voorkomen moet de verbinding tussen de wal-aarde en de scheepsaarde los genomen worden. Zonder aarde is de elektrische installatie aan boord niet veilig, immers bij fouten zal er geen zekering springen maar komt er t.o.v. de scheepsaarde een spanning te staan. Om dit te voorkomen wordt een scheidingstransformator toegepast, waarbij het 230V net van de wal galvanisch geïsoleerd wordt van het scheepsnet. In dit zwevende scheepsnet staat er alleen spanning tussen de twee aansluitingen van de trafo, en niet meer tussen deze aansluitingen en aarde.

Een alternatieve manier om de aarde van wal en schip te scheiden is de galvanische isolator VDI-16

Deze isolator wordt in de aardleiding van de installatie geplaatst en zorgt voor een blokkade van de schadelijke zwerfstromen die elektrolytische corrosie veroorzaken maar waarborgt een goede aarde.

De Victron scheidingstransformatoren kunnen ook gebruikt worden om 110V apparatuur op een 230V netspanning te laten werken en omgekeerd.

Alle scheidingstransformatoren zijn voorzien van een soft-start functie die voorkomt dat de voedingszekering springt op het moment van inschakelen.